قتیل العبرات
قال رسول الله صلی الله علیه وآله: ان الحسین مصباح الهدی وسفینة النجاة
درباره وبلاگ



مدیر وبلاگ : محمدعلی بیکی افین
نظرسنجی
مطالب این وبلاگ را چگونه ارزیابی می کنید؟








برچسبها

سؤال:طبق احادیث در دورة آخر الزّمان چه افرادی در جامعه حكومت خواهند كرد و آن افراد در كدام دیار حاكمند؟

جواب:

اگر مراد از آخر الزّمان، قبل از ظهور حضرت ولی عصر(عج) می باشد یا بعد از ظهور؟ به یقین نمی تان گفت كه قبل از ظهور چه حوادثی پیش خواهد آمد و چه افرادی در جامعه حكومت خواهند كرد. در روایات آمده است كه باید آنقدر حكومت های رنگارنگ در جهان تأسیس شود و مرام ها و احزاب فریبنده به وجود اید تا نهایتاً بی لیاقتی آن ها ثابت شود و بشر از آن ها مأیوس گردد و تشنة اصلاحات خدایی شود و برای پذیرفتن حكومت توحید آماده گردد.

حضرت صادق(ع) فرمود: تا همة اصناف مردم به حكومت نرسند، صاحب الأمر (عج) قیام نمی كند. برای این كه وقتی حكومتش را تشكیل داد، كسی نگوید: اگر ما هم به حكومت می رسیدیم، با عدالت رفتار می كردیم.[1]

امام باقر(ع) فرمود: دولت ما آخرین دولت است. هر خاندانی كه لیاقت حكومت داشته باشند، قبل از ما به حكومت می رسند، تا وقتی حكومت ما تأسیس شد و رفتار آن را دیدند، نگویند: ما هم اگر به حكومت رسیده بودیم مانند آل محمد(ص) عمل می كردیم و این است معنای آیة والعاقبة للمتّقین.[2]

حوادث بعد از ظهور، یكی از مسائلی كه جزء اعتقادات شیعیان محسوب می شود، رجعت می باشد. علامة مجلسی ره در بحارالانوار، در این خصوصو به آیات و روایاتی استناد می كند. از جمله مباحث مطرح در زمان رجعت، دولت آل محمد(ص) می باشد. روایاتی در این خصوص آورده شده است، كه به بعضی اشاره می كنیم:

حسن بن شاذان واسطی گفت: نامه ای به محضر امام رضا(ع) نوشتم و از ناسازگاری و تعدّی مردم واسط كه از پیروان عثمان بودند، و به من آزار می رساندند، شكایت نمودم. امام(ع) مرقوم فرمود: خداوند متعال از دوستان خود عهد و پیمان گرفته كه در دولت باطل صبر پیشه سازند، بنابراین شما هم به حكم پروردگارت صبر كن، كه چون سرور مردم [امام زمان(عج)] قیام كند، پیروان باطل را از قبر بیرون آورده و انتقام دوستان مظلوم ما را از آن ها بگیرد. در آن زمان است كه می گویند: چه كسی ما را از گورمان بیرون آورد؟ این است آن روزی كه خداوند وعده داده و فرستادگان خداوند راست گفتند.[3]

حتی این مسئله در زیارت های مختلف نیر مشاهده می شود. در زیارت جامعة كبیره كه شیخ صدوق ره در كتاب من لا یحضره الفقیه آن را به سند خود از موسی بن عبدالله نخعی از امام علی النقی(ع)، روایت كرده است، در فقره ای از زیارت مزبور می خوانیم كه: ... و یحشرفی زمرتكم و یكدّ فی رجعتكم و یملّك فی دولیتكم...؛ یعنی خداوند مرا از آنان قرار دهد كه از آثار شما (اهلبیت عصمت(ع)) پیروی می كند، و از راه شما می رود، و با هدایت شما هدایت می یابد، و در جمعیّت شما برانگیخته می گردد، و در رجعت با شما به دنیا بازگشت می كند، و در دولت شما به ریاست و دولت می رسد و در راحتی شما به شرافت نائل می گردد، و در روزگار (دولت شما) قدرت به هم می رساند، و فردا چشمش با دیدن شما روشن می شود.

نیز در زیارت وداع فرمود : مكّننی فی دولتكم و أحیانا فی رجعتكم؛ یعنی خداوند مرا در دولت شما(آل محمد(ص)) قدرت دهد، و به هنگام بازگشت شما به دنیا زنده كند. حتی در كتاب تهذیب شیخ طوسی این روایت هم از شیخ صدوق نقل شده است و نیز در زیارت أربعین كه از امام صادق(ع) روایت شده آمده است: من گواهی می دهم كه مؤمن به شما هستم و به احكام دین خود و پایان اعمالم یقین به رجعت شما دارم.1[4] لذا در روایتی از كتاب منتخب البصائر به سند خود از محمد بن مسلم روایت می كند كه از حمران بن امین... شنیدم كه می گفت: از امام صادق(ع) شنیدم كه می فرمود: نخستین كسی كه قبرش شكافته یم شده و زنده می شود و به دنیا بر می گردد، حسین بن علی(ع) است.[5]

شبیه به این روایت، روایتی است كه حمران بن امین از امام باقر(ع) نقل كرده است كه فرمود: اوّل كسی كه در رجعت به دنیا بر می گردد، امام حسین(ع) است، آنحضرت چندان سلطنت می كند كه از پیری ابروانش روی دیدگانش را می گیرد.2[6] و نیز در روایت دیگری حمادبن عیسی از بكیر بن اعین به سند خود از امام باقر(ع) روایت می كند كه فرمود: پیغمبر اكرم(ص) و حضرت علی(ع) (برای سلطنت) به دنیا رجعت می كنند.[7] در روایت دیگری امام صادق(ع) فرمود: آری والله خداوند از زمان آدم تا پیامبر خاتم(ص) هر پیغمبری را كه مبعوث گردانید، دوباره به دنیا بر می گرداند، تا در ركاب حضرت علی(ع) جهاد كنند. اتفاقاً در تفسیر عیاشی این روایت به سند دیگر هم از فیض بن ابی شیبه نقل شده است.[8] این ها روایاتی است كه به صورت كلّی از ائمه معصومین(ع) وارد شده است و ما از جزئیات حكومت آن ها و این كه دقیقاً در كدام دیار حكومت كنند بی اطّلاعیم. از این به بعد نامه های خود را به آدرس مستقیم، قم - دفتر تبلیغات اسلامی حوزة علمیه- واحد پاسخ به سؤالات ارسال فرمائید.

[1] علامه مجلسی ره، بحارالانوار، ج 52، ص 332.

[2] همان، حدیث 58.

[3] یس (36) آیة 52.

[4] علامه مجلسی ره، ترجمه جلد سیزدهم بحارالانوار (مهدی موعود) باب 34، ص 1186 - 1237 با اقتباس و تلخیص و آیت الله ابراهیم امینی، دادگستر جهان،ص 240 ـ 245.

[5] ترجمة بحارالانوار، ج 13، ص 1186 (چاپ دارالكتب الاسلامی).

[6] همان، ص 1190.

[7] همان، ص 1187.

[8] همان، ص 1189.

منبع:
http://www.mahdaviat.porsemani.ir/node/3020



نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
نظرات ()
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر





آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
امکانات جانبی