تبلیغات
قتیل العبرات - سلام چرا زن براى فراگیرى علم باید از شوهر اجازه بگیرد و در صورت عدم اجازه شوهر به ناچار از ‏كسب علم محروم مى ‏شود؟

قتیل العبرات - سلام چرا زن براى فراگیرى علم باید از شوهر اجازه بگیرد و در صورت عدم اجازه شوهر به ناچار از ‏كسب علم محروم مى ‏شود؟

قال رسول الله صلی الله علیه وآله: ان الحسین مصباح الهدی وسفینة النجاة

قال رسول الله صلی الله علیه وآله: ان الحسین مصباح الهدی وسفینة النجاة

قتیل العبرات - سلام چرا زن براى فراگیرى علم باید از شوهر اجازه بگیرد و در صورت عدم اجازه شوهر به ناچار از ‏كسب علم محروم مى ‏شود؟ قال رسول الله صلی الله علیه وآله: ان الحسین مصباح الهدی وسفینة النجاة

نظام خانواده دراسلام ،نظامی شورایی با سرپرستی و مدیریت اجرایی مرد است)1) این مسئله تکالیفی را بردوش هر یک از اعضای خانواده می گذارد و حقوقی را برای آنها مقرر می کند؛ازجمله اینکه مرد ،در جهت تأمین نیازمندی های خانواده و ایجاد زمینه ی رشد، تعالی و سلامت مادّی و معنوی آن تلاش کند.ازطرف دیگر مسئولیتی بر دوش دیگر اعضا در برابر مرد ایجاد می کند که ازجمله آنها ، هماهنگی و پذیرش مدیریت مرد است. به عبارت دیگرهراجتماعی –کوچک باشد یا بزرگ –نیازبه مدیریت دارد.کانون خانواده، بنیادی ترین اجتماع انسانی است که سعادت و انحطاط آن، نقش زیادی درسعادت و انحطاط کلی جامعه ایفا می کند.
دراین اجتماع کوچک ولی مهم-که مدیریت و سرپرستی آن با مرد است- سعه صدر،مشارکت دهی سایراعضا،رعایت حقوق آنها و مدیریت لازم می باشد.از این رو شوهر وظیفه دارد بداخلاقی نکند،مانع خروج همسرش برای انجام کارهای لازم نشود و به گونه ای رفتار کند که مصداق «حسن معاشرت»باشد.
درمقابل،دیگراعضای خانواده نیزباید هماهنگی لازم را با مرد داشته باشند واو را درجهت مدیریت بهینه ی خانواده یاری رسانده وحقوق وی را پاس دارند.اذن گیری برای خروج از منزل علاوه بر مساله تامین نیاز جنسی و تامین حفاظت و امنیت زن ، در راستای این مدیریت داخلی می باشد .

پرسش : در صورت عدم اجازه شوهر به ناچار از ‏كسب علم محروم مى ‏شود؟
پاسخ : درپاسخ به این سوال باید گفت:اولاً فراگیری علم بر دو قسم است؛یک قسم سلسله علومی است که فراگیری آنها ازواجبات عینی است و در فراگیری این دسته از علوم،مرد حق منع ندارد و اگر منع نمود،موافقتش واجب نیست.اما قسم دیگرعلومی است که فراگیری آنها واجب کفایی است و چنانچه دراین بخش ازعلوم،دیگران به حد کفایت اقدام به فراگیری نکردند،یادگیری این قسم از علوم بر زن واجب عینی می شود و باز مرد حق منع ندارد.
حتی در مواردی که مرد حق منع دارد، زن می تواند شرط کند واین در اختیار خود او است.چنان که در جریان ازدواج حضرت زینب(س)با همسرش،در حین عقد این موضوع شرط شد.»(2).

ــــــــــــــــــــــــ
منابع
(1) با اندكی تغییر ، ر. ك، محمد تقی،جعفری،زن ازدیدگاه امام علی (ع)،ص51 .
(2) با اندكی تلخیص ،عبدالله ،جوادی آملی ،زن در آئینه جلال و جمال،صص421-422 .

لینک بحث اصلی : http://www.askquran.ir/thread28538.html



تاریخ : دوشنبه 24 اسفند 1394 | 03:22 ب.ظ | نویسنده : محمدعلی بیکی افین | نظرات
.: Weblog Themes By Slide Skin:.