تبلیغات
قتیل العبرات - در سوره ی نور آمده: «الزَّانِی لَا ینْكِحُ إِلَّا زَانِیةً أَوْ مُشْرِكَةً وَالزَّانِیةُ لَا ینْكِحُهَا إِلَّا زَانٍ أَوْ مُشْرِكٌ وَ حُرِّمَ ذَلِكَ عَلَى الْمُؤْمِنِینَ» (النور، 3) مرد زنا کار جز با زن زناکار نکاح ( پیمان ازدواج) نمی کند!!!! مگر مرد زناکار به پیمان ازدواج اعتقادی دارد که آیه این چنین گفته است؟ اگر اعتقاد داشت که زنا نمی کرد!!! پس چون اعتقاد ندارد لزومی هم نداشت کلمه ی نکاح بکار برده شود؟

قتیل العبرات - در سوره ی نور آمده: «الزَّانِی لَا ینْكِحُ إِلَّا زَانِیةً أَوْ مُشْرِكَةً وَالزَّانِیةُ لَا ینْكِحُهَا إِلَّا زَانٍ أَوْ مُشْرِكٌ وَ حُرِّمَ ذَلِكَ عَلَى الْمُؤْمِنِینَ» (النور، 3) مرد زنا کار جز با زن زناکار نکاح ( پیمان ازدواج) نمی کند!!!! مگر مرد زناکار به پیمان ازدواج اعتقادی دارد که آیه این چنین گفته است؟ اگر اعتقاد داشت که زنا نمی کرد!!! پس چون اعتقاد ندارد لزومی هم نداشت کلمه ی نکاح بکار برده شود؟

قال رسول الله صلی الله علیه وآله: ان الحسین مصباح الهدی وسفینة النجاة

قال رسول الله صلی الله علیه وآله: ان الحسین مصباح الهدی وسفینة النجاة

قتیل العبرات - در سوره ی نور آمده: «الزَّانِی لَا ینْكِحُ إِلَّا زَانِیةً أَوْ مُشْرِكَةً وَالزَّانِیةُ لَا ینْكِحُهَا إِلَّا زَانٍ أَوْ مُشْرِكٌ وَ حُرِّمَ ذَلِكَ عَلَى الْمُؤْمِنِینَ» (النور، 3) مرد زنا کار جز با زن زناکار نکاح ( پیمان ازدواج) نمی کند!!!! مگر مرد زناکار به پیمان ازدواج اعتقادی دارد که آیه این چنین گفته است؟ اگر اعتقاد داشت که زنا نمی کرد!!! پس چون اعتقاد ندارد لزومی هم نداشت کلمه ی نکاح بکار برده شود؟ قال رسول الله صلی الله علیه وآله: ان الحسین مصباح الهدی وسفینة النجاة

بررسی لغوی:نكاح به معنى زن گرفتن است كه همان عقد نكاح باشد؛ به معنى مقاربت و جماع نیز می آید.
مفردات راغب: نكاح در اصل براى عقد است سپس بطور استعاره به جماع گفته شده، محال است كه اوّل به جماع وضع شده سپس در عقد به استعاره باشد زیرا نام هاى جماع همه کنایه اند [و هیچ لفظى در برابر این عمل وضع نشده] و عرب تصریح به آن را قبیح می داند، و این غیر ممكن است كه با لفظ قبیح از غیر قبیح تعبیر آورند. (یعنى لفظى كه براى جماع وضع شده در عقد خواندن به كار برند).
در مجمع البیان ذیل "وَ لا تَنْكِحُوا الْمُشْرِكاتِ حَتَّى یُؤْمِنَّ" (1) فرموده: نكاح لفظى است كه بر عقد و جماع گفته میشود بقولى اصل آن جماع است آنگاه در اثر كثرت استعمال به عقد نكاح گفته‏اند. فیومى در مصباح گوید: ابن فارس و غیره گفته‏اند: نكاح بر وطى و عقد اطلاق می شود. در صحاح گفته: «النّكاح: الوطء و قد یكون للعقد»؛ و در قاموس گوید: «النّكاح الوطى و العقد له»
به نظر نگارنده (صاحب قاموس قرآن) قول راغب اصحّ است مگر آن كه بگوئیم: نكاح در جماع و عقد هر دو مجاز است و معناى اصلى آن مخالطه و یا انضمام و نظیر آن است چنان كه در مصباح المنیر آمده است.
ناگفته نماند: تمام موارد آن (نکاح) در قرآن مجید به معنى تزویج و ازدواج است، مگر "الزَّانِی لا یَنْكِحُ إِلَّا زانِیَةً أَوْ مُشْرِكَةً" (2) كه شاید به معنى جماع باشد.
"الزَّانِی لا یَنْكِحُ إِلَّا زانِیَةً أَوْ مُشْرِكَةً ...": مراد از نكاح در آیه جماع است یعنى: مرد زانى زنا نمی كند مگر با زن زنا كار و یا با زن مشرك كه پستتر از زن زنا كار است، و زن زنا كار زنا نمی كند مگر با مرد زانى و یا با مشرك كه بدتر از مرد زنا كار است؛ ولى مؤمن این كار را نمی كند كه زنا حرام است و مؤمن مرتكب آن نمی شود. (3)
علامه طباطبایی (ره) در این زمینه می گوید:
آیه شریفه در مقام بیان حكمى تشریعى تحریمى است، هر چند كه از ظاهر صدر آن بر مى‏آید كه از مساله‏اى خبر مى‏دهد، چون مراد از این خبر تاكید در نهى است، چون امر و نهى وقتى به صورت خبر بیان شود، امر و نهى مؤكد مى‏شود.
و حاصل معناى آیه با كمك روایات وارده از طرق اهل بیت (ع) این است كه: زناكار وقتى زناى او شهرت پیدا كرد، و حد بر او جارى شد، ولى خبرى از توبه كردنش نشد، دیگر حرام است كه با زن پاك و مسلمان ازدواج كند، باید یا با زن زناكار ازدواج كند و یا با زن مشرك، و همچنین زن زناكار اگر زنایش شهرت یافت، و حد هم بر او جارى شد ولى توبه‏اش آشكار نگشت، دیگر حرام مى‏شود بر او ازدواج با مرد مسلمان و پاك، باید با مردى مشرك، یا زناكار ازدواج كند.
پس مراد از زانى و زانیه، زانى و زانیه حد خورده است، و هم چنین اطلاق زانى و زانیه ظهور در كسانى دارد كه هنوز به این عمل شنیع خود ادامه مى‏دهند.
لازم به یاد آورى است كه بسیارى از احكام به صورت "جمله خبریه" بیان شده است، و لازم نیست همیشه احكام الهى به صورت جمله "امر" و "نهى" باشد. (4)

__________
(1) بقره/221.
(2) نور/3.
(3) قاموس قرآن، ج‏7، ص 107.
(4) ترجمه المیزان، ج 15، ص 114.
لینک بحث اصلی : http://www.askquran.ir/thread28033-3.html#post482605



تاریخ : دوشنبه 24 اسفند 1394 | 03:21 ب.ظ | نویسنده : محمدعلی بیکی افین | نظرات
.: Weblog Themes By Slide Skin:.