تبلیغات
قتیل العبرات - آیا حدیث ثقلین بر وجود حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه) دلالت دارد؟

قتیل العبرات - آیا حدیث ثقلین بر وجود حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه) دلالت دارد؟

قال رسول الله صلی الله علیه وآله: ان الحسین مصباح الهدی وسفینة النجاة

قال رسول الله صلی الله علیه وآله: ان الحسین مصباح الهدی وسفینة النجاة

قتیل العبرات - آیا حدیث ثقلین بر وجود حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه) دلالت دارد؟ قال رسول الله صلی الله علیه وآله: ان الحسین مصباح الهدی وسفینة النجاة

مهم ترین‏ مسأله ای که در مورد مهدویت محل اختلاف نظر مسلمانان قرار گرفته، مسأله حیات و غیبت امام مهدى (علیه السلام) است. شیعه بر این باور است كه آن حضرت، فرزند امام حسن عسكرى (علیهما السلام) است كه پس از شهادت پدر به سال 260 ق تاكنون زنده، و عهدهی‏دار منصب امامت بوده است. در حالى كه اکثر اهل سنّت چنین باورى را درست نمى‏ دانند و مصداق مهدى (علیه السلام) را نامعیّن مى‏ پندارند كه چه بسا تاكنون زاده نشده است. شیعه دلایل و شواهد فراوانى بر صحت باور خود اقامه می کند که حدیث ثقلین یکی از این دلائل است.
ـ حدیث متواتر ثقلین
‏حدیث ثقلین یکی از احادیث متواتر(1) میان شیعه و اهل سنت است. مضمون حدیث شریف ثقلین بر پیوند ناگسستنى قرآن و ائمه اهل بیت (علیهم السلام) و همراهى آنان تا روز قیامت تأكید مى ‏نماید، که لازمه مضمون حدیث ثقلین آن است كه چنان چه قرآن در هر روزگارى زنده و پابرجاست، باید پیشوایى از اهل بیت (علیهم السلام) نیز زنده و پابرجا باشد تا امكان دست‏ یابى مردم به هر دو منبع هدایت در هیچ زمانى از بین نرفته باشد، روشن است كه این دیدگاه تنها با مبناى شیعه قابل جمع است.

ـ نگاهی به متن حدیث
حدیث ثقلین با مضامین مختلف در صحیح‏ ترین کتب حدیثی اهل‏ سنت وارد شده است که به برخی از طرق اشاره می شود:
1. مسلم به سند خود از زید بن ارقم نقل می‏ کند: «قام رسول اللَّه‏ (صلی الله علیه وآله و سلّم) یوماً فینا خطیباً بماء یدعی خمّاً بین مکة و المدینة، فحمد اللَّه و اثنی علیه و وعظ و ذکّر ثمّ قال: امّا بعد، ألا یا أیّها الناس! فانّما أنا بشر یوشک ان یأتی رسول ربّی فأجیب و أنا تارک فیکم ثقلین: أوّلهما کتاب اللَّه فاستمسکوا به. فحثّ علی کتاب اللَّه و رغّب فیه ثمّ قال: و اهل بیتی، اذکرکم اللَّه فی اهل بیتی، اذکرکم اللَّه فی اهل بیتی، اذکرکم اللَّه فی اهل بیتی...»؛... روزی رسول خدا (صلی الله علیه وآله و سلّم) کنار برکه آبی به نام خمّ، بین مکه و مدینه، ایستاد و برای جمعیّت خطبه ‏ای ایراد فرمود، در آن خطبه بعد از حمد و ثنای الهی و موعظه و تذکّر فرمود: ای مردم! همانا من بشری هستم که نزدیک است پیک الهی جان مرا گرفته و اجابت دعوت حقّ نمایم. من در میان شما دو چیز گران‏بها می گذارم: اوّل آن‏ ها کتاب خدا که در آن هدایت و نور است، کتاب خدا را گرفته و به آن تمسّک کنید. پیامبر (صلی الله علیه وآله و سلّم) سفارش زیادی برای کتاب خدا فرمود و مردم را بر عمل به آن تشویق نمود. سپس فرمود: اهل‏بیتم، شما را سفارش می کنم در حقّ اهل‏بیتم و این جمله را سه‏ بار تکرار نمود.(2)

2. احمد بن حنبل به سند خود از زید بن ثابت نقل می کند که رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود: «انّی تارک فیکم خلیفتین: کتاب اللَّه حبل ممدود ما بین السماء و الأرض ـ أو مابین السماء إلی الأرض ـ و عترتی أهل بیتی، و انّهما لن یفترقا حتی یردا علیّ الحوض»؛ همانا من در میان شما دو جانشین قرار می‏ دهم: کتاب خدا ـ ریسمان کشیده شده ما بین آسمان و زمین ـ و عترتم (اهل‏بیتم)، این دو از یکدیگر جدا نمی شوند تا در کنار حوض بر من وارد شوند...».(3)
هم چنین احمد حنبل به سند خود از ابی سعید خدری روایت می کند که پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) فرمودند: «قَالَ إِنِّی أُوشِكُ أَنْ أُدْعَى فَأُجِیبَ وَإِنِّی تَارِكٌ فِیكُمْ الثَّقَلَیْنِ كِتَابَ اللَّهِ عَزَّ وَجَلَّ وَعِتْرَتِی كِتَابُ اللَّهِ حَبْلٌ مَمْدُودٌ مِنْ السَّمَاءِ إِلَى الْأَرْضِ وَعِتْرَتِی أَهْلُ بَیْتِی وَإِنَّ اللَّطِیفَ الْخَبِیرَ أَخْبَرَنِی أَنَّهُمَا لَنْ یَفْتَرِقَا حَتَّى یَرِدَعَلَیَّ الْحَوْضَ فَانْظُرُونِی بِمَ تَخْلُفُونِی فِیهِمَا»؛ من نزدیک است که خوانده شوم و اجابت کنم، و همانا من در میان شما دو چیز سنگین به یادگار می گذارم، کتاب خدای عزوجل كه ریسمان رحمت آویخته از آسمان به سوى زمین است و دیگری عترت و اهل بیتم را، و همانا لطیف خبیر به من خبر داده است که این دو هرگز از هم جدا نمی شوند تا در بهشت به من بپیوندند، بنگرید چگونه با ودیعت هاى من رفتار مى كنید.(4)

3. ترمذی به سند خود از جابر بن عبداللَّه نقل می کند: در حجة الوداع، روز عرفه رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلّم) را دیدم که بر شتری سوار بود و خطبه می خواند. شنیدم که حضرت می فرمود: «یا أیّها الناس! قد ترکت فیکم ما إن اخذتم به لن تضلّوا: کتاب اللَّه وعترتی أهل بیتی»؛ ای مردم! در میان شما چیزی می‏ گذارم که اگر به آن تمسک کنید، هرگز گمراه نخواهید شد: کتاب خدا و عترتم.(5)
هم چنین ترمذى به نقل از زید بن ارقم نقل می کند كه پیامبر اکرم (صلى الله علیه و آله) فرمود: «إنی تارك فیكم ما إن تمسكتم به لن تضلوا بعدی أحدهما أعظم من الآخر كتاب الله حبل ممدود من السماء إلى الأرض و عترتی أهل بیتی ولن یتفرقا حتى یردا علی الحوض فانظروا كیف تخلفونی فیهما» (قال الشیخ الألبانی: صحیح)؛ من در بین شما یادگارى را مى‏ نهم كه اگر به آن چنگ زنید هرگز پس از من گمراه نشوید. یكى از آن دو بزرگ تر از دیگرى است و آن كتاب خدا است كه ریسمان پیوسته ‏اى است از آسمان به زمین و دیگرى عترتم یعنى اهل بیتم و این دو هرگز از یكدیگر جدا نشوند تا در حوض بر من وارد شوند. اكنون بنگرید چگونه جانشینانى در بین آن دو هستید.(6)

4. حاکم نیشابوری به سند خود از ابو الطفیل از زید بن ارقم نقل می کند: رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلّم) بین مکه و مدینه، کنار پنج درخت فرود آمد. مردم زیر درختان را جاروب نمودند، پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلّم) ایستاده به ایراد خطبه پرداخت، بعد از حمد و ثنای الهی و تذکّر و وعظ و بیان خواسته الهی، فرمود: «ایّها الناس! إنّی تارک فیکم امرین لن تضلّوا ان اتبعتموهما و هما کتاب اللَّه و اهل بیتی. ثمّ قال: أتعلمون إنّی اولی بالمؤمنین من أنفسهم؟ - ثلاث مرّات - قالوا: نعم. فقال رسول اللَّه (صلی الله علیه و آله و سلّم): من کنت مولاه فعلیّ مولاه»؛ ای مردم! همانا من در میان شما دو چیز می گذارم که اگر از آن دو پیروی کنید هرگز گمراه نمی شوید: کتاب خدا و عترتم. سپس فرمود: آیا می دانید که من به مؤمنین از خود آنان سزاوارترم؟ این جمله را تکرار کرد. همگی گفتند: آری. آن‏گاه رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلّم) فرمود: هر که من مولای اویم این علی مولای اوست».(7)

ــــــــــــــــــــــــ
(1) حدیث ثقلین از جمله احادیثى است كه به سان حدیث غدیر از نظر سند در بالاترین درجه‏ ى اعتبار و استحكام قرار داشته و بى‏گمان مصداق حدیث متواتر مى‏ باشد. بسیارى از عالمان شیعى و سنى به بررسى اسناد آن اهتمام ورزیده و آثار و مؤلفاتى از خود به جاى گذاشته‏ اند كه از جمله مى‏ توان به كتاب «عبقات الانوار» اثر ارزشمند میرحامد حسین لكهنوى هندى و نیز رساله‏ اى كه به همت شیخ قوام الدین وشنوه ‏اى در قم تهیه شده و توسط دارالتقریب قاهره انتشار یافته اشاره كرد. مؤلف كتاب عبقات نام 33 صحابى و نوزده تابعى را در فهرست راویان حدیث ذكر مى‏ كند. هم چنین طبق تحقیق او بیش از سیصد تن از حدیث‏ نگاران اهل سنت این حدیث را در كتب خویش به اسناد گوناگون آورده ‏اند.(خلاصة عبقات الانوار، ج 2، ص 227، بنیاد بعثت، تهران).
(2) صحیح مسلم، ج 7، ص 122، باب فضائل علی علیه السلام، دارالفکر، بیروت.
(3) مسند احمد، ج 5،ص 182، دارالصاد، بیروت.
(4) مسند احمد، ج 5،ص 329، ح 11131.
(5) سنن الترمذی، ج 5، ص 663، ح 3786، داراحیاء التراث العربی.
(6) سنن الترمذی، ج 5، ص 663، ح 3788، داراحیاء التراث العربی.
(7) مستدرک الحاکم، ج 3، ص 118، ح 4577، دارالکتب العلمیة.

http://www.askquran.ir/thread33598.html#post572157



تاریخ : دوشنبه 24 اسفند 1394 | 03:18 ب.ظ | نویسنده : محمدعلی بیکی افین | نظرات
.: Weblog Themes By Slide Skin:.