تبلیغات
قتیل العبرات - آیا روایت : « : إمامان عادلان قاسطان » از قول امام صادق علیه السلام در باره عمر و ابو بكر صحت دارد ؟

توضیح سؤال :

آیا روایت : « : إمامان عادلان قاسطان » از قول امام صادق علیه السلام در باره عمر و ابو بكر صحت دارد ؟

و جاء عن الإمام السادس جعفر الصادق (ع) انه سئل عن أبی بكر وعمر رضی الله عنهما ففی الخبر " ان رجلاً سأل الإمام الصادق (ع) ، فقال : یا ابن رسول الله ! ما تقول فی حق أبی بكر و عمر ؟ فقال (ع) : إمامان عادلان قاسطان ، كانا علی الحق ، وماتا علیه ، فعلیهما رحمة الله یوم القیامة "

شخصی از امام صادق(ع) سؤال كرد : نظر شما در باره ابوبكر و عمر چیست ؟ فرمود : دو امام عادل و بر حق بودند و بر همین روش هم مردند

إحقاق الحق للشوشتری 1/16

پاسخ :

اوّلاً : این روایت كه در برخی از كتاب ها ؛ همانند :

الصراط المستقیم - علی بن یونس العاملی - ج 3 - ص 73 و شرح إحقاق الحق - السید المرعشی - ج 1 - ص 69 - 70 و الصوارم المهرقة - الشهید نور الله التستری - ص 155 و... نقل شده است ، هیچ سندی ندارد و روایت بدون سند به درد استدلال نمی خورد .

و ما معتقد هستیم كه این روایات صحت ندارد و از ساخته های دودمان بنی امیه است كه می خواستند ائمه شیعه را در میان مردم دو چهره نشان دهند .

ثانیاً : مستدل اول حدیث را نقل نكرده است ؛ زیرا در همان منبع مورد نقل (احقاق الحق: 1/69) شروع حدیث این چنین است كه:

روی أنّه سأل رجل من المخالفین عن الإمام الصادق(ع) وقال:...

جناب نویسنده ، جمله رجل من المخالفین را حذف كرده است ، چرا ؟ دلیل آن روشن است ؛ زیرا مخالف از اصطلاحات حدیثی وروایی است و به معنای سنّی مذهب است .

ثالثا : باز هم نویسنده ادامه روایت را نقل نكرده است . ادامه روایت این است :

فلمّا انصرف الناس قال له رجل من خاصّته: یا ابن رسول اللّه (ص) لقد تعجّبت ممّا قلت فی حقّ أبی بكر وعمر، فقال: نعم، هما إماما أهل النار، كما قال اللّه سبحانه ـ

آن دو نفر امام هستند، امّا امام و پیشوای دوزخیان و اهل آتش، خداوند می فرماید:

و جعلناهم أئمّة یدعون إلی النار (قصص: 41)،

و اینكه گفتم: قاسطان، منظورم تفسیر این آیه است:

و أمّا القاسطون فكانوا لجهنّم حطباً. (جن: 15)

و اگر گفتم: عادلان، به این جهت است كه آن دو نفر از حق روی گردانده و با آن مخالفت كرده اند، و در حقیقت تفسیر این آیه است:

ثمّ الذی كفروا بربّهم یعدلون (انعام: 1).

و مقصودم از: كانا علی الحق، به معنای مخالفت آن دو با حق و قیام علیه حق است كه مراد أمیر المؤمنین (ع) است.

و مقصود از:

كانا علی الحق، وماتا علیه

این است كه آن دو نفر با بر ضد حق بودند و

فعلیهما رحمة اللّه ،

رحمت الله (رسول خدا ) بر ضد آنان است .

فإنّه كان رحمة للعالمین .

موفق باشید

گروه پاسخ به شبهات

مؤسسه تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)

http://www.valiasr-aj.com/persian/shownews.php?idnews=5264



تاریخ : پنجشنبه 2 مهر 1394 | 05:17 ب.ظ | نویسنده : محمدعلی بیکی افین | نظرات


  • paper | رپورتاژ آگهی با کیفیت | فروش بک لینک دائمی
  • خرید رپورتاژ آگهی ارزان | فروش backlink