تبلیغات
قتیل العبرات - علائم ظهور امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف2
 

حال سوال اینجاست که آیا میشه گفت داعشی ها همون سفیانی های آخرالزمان هستند یا نه؟
جواب : هرچند بین  کارهایی که داعش انجام می دهند با کاری که سفیانی انجام خواهد داد شباهت وجود دارد اما باید به این نکته دقت کرد که بین سفیانی و داعش تفاوت زیادی وجود دارد به عنوان نمونه اینکه در روایات معتبر وارد شده که قیام سفیانی در ماه رجب و هم زمان با قیام یمانی در یمن و خراسانی است و یا در روایات معتبر دیگر آمده است قیام سفیانی از ابتدا تا انتها ۱۵ ماه طول می کشد. ۶ماه آن پیش از قیام امام مهدی و دوران حکومت سفیانی است و ۹ ماه بعد از آن، دوران رو به افول رفتن قدرت سفیانی و در نهایت کشته شدن اوست .در برخی روایات نیز نقل شده است ظهور حضرت مهدی علیه السلام در همان سال خروج سفیانی اتفاق می افتد به عبارت دیگر در رجب همان سالی که سفیانی ظهور می کند در محرم همان سال حضرت مهدی ظهور می کند. همچنین آمده است سفیانی در شام حکومت را به دست می گیرد و مخالفان را می کشد لذا این ویژگی ها در داعش موجود نیست. داعش نه در رجب قیام کرده است و نه قیامشان همزمان با قیام یمانی و خراسانی بوده است و از طرف دیگر نه مدت قیامشان و نه فاصله آن با ظهور با روایات هم خوانی دارد و نه در شام به قدرت رسیدند و...بنابر این ادعای آن ها حرف بی اساس است که به هیچ عنوان با روایات هم خوانی ندارد .
از آنجا که تطبیق موجب بدبین شدن و نا امید شدن مردم نسبت به مسئله ظهور می شود لذا شایسته است که کسی فریب این تطبیق ها را نخورد و تطبیق نیازمند به ضوابط و معیارهای دقیقی است که کار هرکس نیست .پس علائم ذکر شده در روایات ، قابل تطبیق بر بسیاری از اشخاص هستند و اینگونه تطبیق ها تا تحقق خارجی پیدا نکند ، و در زمان حضرت علیه السلام محقق نشود ، قابل تایید نیست.

سوال بعدی این است که ایا درست است که کسی به نام سفیانی( عثمان بن عنبسه) در ارتش سوریه خدمت میکنه وبعدش ایا میتوان از سید حسن نصرالله بعنوان سید یمانی نام برد چون پرچم حزب الله هم زرد هستش؟
جواب  : تطبیق قطعى و بى قید و شرط  شخصیت هاى روایات مربوط به آخرالزمان ، امرى است كه از سوى هیچ یك از علماى اسلام و محققین عرصه ى مهدویت مورد قبول نیست . چرا كه این حركات از این دست ، ممكن است به توقیت بینجامد و توقیت ( وقت تعیین كردن براى ظهور ) ، امرى است كه ائمه( ع ) به شدت از آن نهى كرده اند

تطبیق علائم ظهور باعث ایجاد تزلزل در اعتقادات مردم می شود لذا تطبیق دادن علائم بر افراد اصولا كار درستی نیست

بویژه اینکه در روایت نقل شده است که خروج سفیانی و یمانی هر دو در یک ماه و یک سال اتفاق می افتد : خرُوجُ السفیانیُّ و الیمانیُّ و الخراسانیُّ فی سنهٍ واحدهٍ، فی شهرٍ واحدٍ، فی یوم واحدٍ، و لیسَ فیها رایهٌ باهدی من رایه الیمانی، یهدی الی الحقِ؛ سفیانی، یمانی و خراسانی در یک سال، یک ماه و یک روز خروج می‌کنند. در این میان پرچمی هدایتگرتر از پرچم یمانی نیست، که به سوی حق رهنمون می‌گردد.غیبت طوسی، ص 446؛ غیبت نعمانی، ص 255؛
طبق روایت فوق قیام یمانی نیز در همان زمانی است که سفیانی خروج می کند

با این توضیح تطبیق یمانی به سید حسن نصر الله کار درستی نیست و حتی خود سیدحسن نصرالله ضمن نقد سی دی ظهور نزدیك است، مطالبی را در این خصوص بیان كرده و گفته اند كه اجداد ما هیچ وقت یمن نبوده اند و من هم هیچ كجا نگفته ام كه ریشه ما یمنی است. ایشان به صراحت چنین تطبیقات را مورد نقد قرار داده اند.

هرچند طبق برخی از روایات این جنگ از شام شروع و در عراق اوج گرفته و با سپاهی از ایران ادامه پیدا می کند ولی این جنگ در مرزهای غربی ایران با پیروزی ایرانیان بر لشکری از سپاه سفیانی از پیشروی باز می ماند و در تمام کشور فراگیر نمی شود پس از آن توسط لشکرهای دیگری از سفیانی در سمت حجاز(بخشی از عربستان) ادامه می یابد. که در همین اوضاع حضرت ولی عصر عجل الله فرجه ظهور کرده و لشکر حجاز سپاه سفیانی در بیداء به درون زمین فرو می رود و لشکر اصلی آن با سپاه امام زمان عجل الله فرجه درگیر شده و شکست می خورند و سفیانی دستگیر می شود . اما وقایع سوریه ممكن است مصداق همان فتنه هایی كه در روایات خبر داده شده باشد و ممكن است نباشد، در این مورد نمی توان نظر قطعی داد ولی قطعاً امیدها را در نزدیك بودن ظهور موفور السرور منجی آخر الزمان عجل الله تعالی فرجه الشریف زیاد می كند.


3 : بداء و قیام حضرت مهدی

ظهور حضرت حجت(ع) از اموری است كه در اسلام نسبت به آنها به شدت تأكید شده و در حتمیت آن ذره ای شك و شبهه وجود ندارد. و در آیاتی نظیر آیة 55 سورة نور، خداوند متعال به مؤمنان وعده داده است كه فرمانروای زمین گردند و بر آن سیطره یابند كه چنین واقعه ای در تمام طول تاریخ تا كنون اتفاق نیفتاده است و از آنجا كه « ان الله لا یخلف المعیاد (آل عمران آیة 9 ) و خداوند در وعدة خویش تخلف نمی كند، در آینده ای دور یا نزدیك حتماً چنین اتفاقی خواهد افتاد. ان شاء الله.
علاوه بر اینكه در موارد بسیاری رسول مكرم اسلام(ص) و معصومین(ع) شدیداً تأكید نموده اند كه:
حتی اگر از عمر هستی بیش از یك روز باقی نمانده باشد، خداوند آن قدر این روز را طولانی می كند كه حضرت مهدی(ع) ظهور كرده و جهان را مملو از قسط و عدل گردانند. (شیخ مفید، الارشاد، ج2، ص340، طبرسی، فضل بن حسن، همان، ص401، مجلسی، محمد باقر، همان، ج51، ص133 )

4. تعیین زمان ظهور حضرت مهدی
بسیاری از روایات، ما را از توقیت (مشخص كردن زمان ظهور) یا تعیین محدودة زمانی برای ظهور حضرت به شدت نهی كرده اند و شیعیان را امر كرده اند كه هر كه را چنین كرد تكذیب كنند و دروغ گو بشمارند؛ زیرا این مطلب در زمرة اسرار الهی است و كسی آن را نمی داند؛ امام صادق(ع) به محمدبن مسلم فرمودند:
محمد! اگر كسی وقتی از جانب ما برای ظهور حضرت مهدی(ع) نقل كرد، از تكذیب كردن او نترس! چرا كه ما برای احدی تعیین وقت نمی كنیم. (بهار الانوار ج52، ص104 )
وقتی فضیل از امام باقر(ع) می پرسد كه آیا این مسئله وقت مشخص دارد؟ حضرت سه مرتبه می فرمایند: «آنها كه وقت تعیین می كنند دروغ می گویند( بهار الانوار ج52، ص103 ) یكی از یاران امام ششم(ع) به ایشان عرضه می دارد: این مسئله ای كه چشم انتظارش هستیم كی خواهد آمد؟ حضرت می فرمایند:
ای مهزم! آنها كه وقت تعیین كنند دروغ می گویند، آنها كه عجله كنند هلاك می شوند و آنها كه تسلیم امر خداوند باشند نجات می یابند و به سوی ما باز می گردند. (نعمانی، محمد بن ابراهیم، همان، ص198؛ طوسی، محمد بن حسن، همان، ص262؛ مجلسی، محمد باقر، همان، ج52، ص104 )
آنگونه كه از احادیث برمی آید، ظهور حضرت حجت(ص) از جمله اموری است كه خداوند متعال آن را از مردم پنهان نموده است و هر زمان كه خداوند تبارك و تعالی اراده كنند و شرایط و علل فراهم و مناسب باشد؛ زمین را از بركات وجودی آن امام همام(ع) بهره مند خواهند نمود.

البته نهی از تعیین وقت، شامل نشانه های حتمی ظهور نمی شود؛ چرا كه خود معصومین(ع) در این موارد به فاصلة زمانی میان حدوث آن نشانة حتمی و ظهور حضرت اشاره كرده اند كه مثلاً از ابتدای شورش سفیانی تا قیام حضرت بیش از 9 ماه طول نخواهد كشید یا مثلاً 15 روز پس از شهادت نفس زكیّه حضرت در مكه ظهور می كنند. ولیكن دیگر نشانه ها حداكثر به این اشاره می كنند كه ظهور آن وجود مقدس نزدیك شده است و نه بیش از این. چنانكه دیدیم برخی از نشانه های ظهور قرن هاست كه اتفاق افتاده اند و گذشته اند و هنوز ظهور رخ نداده است. كه البته به جهت ایجاد امید در دل شیعیان مبنی بر نزدیك شدن ظهور معصوم(ع) از آن به عنوان نشانة قیام حضرت صاحب(ع) یاد كرده اند.

ضمناً اگر بنا بود زمان ظهور مشخص شود و همگان بدانند كه ایشان بناست چه زمانی قیام جهانی خویش را آغاز كنند؛ ستمگران و ظالمان تمام عِدّه و عُدّه خویش را برای آن روز مهیا و آماده می كردند ـ كه به خیال خام و واهی خود ـ آن نور الهی را خاموش كنند و نگذارند عدالت را در جهان گسترش دهند و مؤمنان و مستضعفانی هم كه قرن ها با حدوث این حادثة عظیم و بزرگ فاصله داشتند مبتلا به یأس و كسالت و خمودی می شدند حال آنكه قرن هاست بسیاری در انتظار آن یار غایب از نظر، دیده ها را خون بار كرده و هر صبح و شام دست دعا به تعجیل در فرج ایشان برداشته اند و امید دارند كه در زمرة یاران و یاوران ایشان باشند. مشخص نبودن زمان ظهور خواب از چشم های ستمگران ربوده و هر صبح و شام از این هراسناكند كه شاید آن عزیز مقتدر امروز ظهور كند و پایه های حكومت شیطانی شان را درهم شكند.
به امید آنكه آن روز را ببینیم و از یاوران حضرتش باشیم. ان شاءالله.

 

در انتها نیز به دو سوال در مورد امام زمان پاسخ داده میشود .

 

سوال 1 : ایا ایران چه نزدیک زمان ظهور یا در ظهور ان حضرت نقشی دارد ؟ اتفاقی در ایران نمی افتد؟ اگر امام زمان در مکه ظهور میکند پس جمکران چه نقشی دارد؟ . میخوام بدونم در زمان ظهور جمکران کانون اتفاقات هست یا نه؟این که گفته میشود ایران کشور
امام زمان هست یعنی امام زمان بعد از ظهور در ایران سکنا میکنند ؟یا در حال حاظر در ایران بسر میبرند؟ یا جمکران فقط در زمان غیبت مرکز توجه هست ؟ یعنی جمکران صرفا برای یک خواب ساخته شده ؟
جواب : با توجه به روایات، می‌توان شرایط ایران را تا حدودی این گونه ترسیم کرد:

1 -علم و معارف اهل بیت از ایران و قم، به تمام جهانیان صادر می‌شود. لذا موقعیت علمی ایران ممتاز است  لذا از مهمترین و اصلی ترین مرکز دین اهل بیت(ع) خواهد بود. از امام صادق(ع) نقل شده است که فرمودند: «به زودی، کوفه، از مؤمنان خالی می‌گردد و دانش مانند ماری که در سوراخش پنهان می‌شود، از آن شهر رخت برمی‌بندد؛ سپس علم ظاهر می‌شود در شهری به نام قم؛ آن شهر معدن علم و فضل می‌گردد(و از آنجا به سایر شهر‌ها پخش می‌شود) به گونه‌ای که باقی نمی‌ماند در زمین جاهلی نسبت به دین، حتی زنان در خانه‌ها. این قضیه نزدیک ظهور قائم(ع) واقع می‌شود ... علم، از قم به سایر شهر‌ها در شرق و غرب پخش می‌شود و حجت بر جهانیان تمام می‌شود به گونه‌ای که در تمام زمین، فردی پیدا نمی‌شود که دین و علم به او نرسیده باشد. بعد از آن قائم، قیام می‌کند و سبب انتقام خدا و غضب او بر بندگان(ظالم و معاند) می‌شود؛ زیرا، خداوند انتقام ایران در هنگام ظهور چگونه خواهد بود ؟
(و عذاب) بر بندگان روا نمی‌دارد، مگر وقتی که حجت را انکار کنند»؛ (بحار الانوار، ج 57و60، ص213 )
2 -قیام و جنبشی بزرگ برای دعوت مردم به طرف دین، در ایران روی می‌دهد. از امام کاظم(ع) نقل شده است: «مردی از اهل قم، مردم را به سوی حق دعوت می‌کند. گروهی، دور او اجتماع می‌کنند که مانند پاره‌های آهن‌اند و باد‌های تند(حوادث) نمی‌تواند آنها را از جای برکند. از جنگ خسته نمی‌شوند و کناره‌گیری نمی‌کنند و بر خدا توکل می‌کنند. سر انجام، پیروزی برای متقین و پرهیزکاران است».(بحار، ج60، ص216، ح37 )
گویا این حرکت، همان حرکتی است که از امام باقر(ع) نقل شده است: «گویا می‌بینم گروهی از مشرق زمین خروج می‌کنند و طالب حق هستند، اما به آنان پاسخ داده نمی‌شود. مجدداً برخواسته‌ی خود تاکید می‌کنند ولی جواب نمی‌شنوند. پس چون چنین دیدند، شمشیر‌ها را به دوش می‌کشند، در مقابل دشمن می‌ایستند تا حق به آنها داده می‌شود، اما این بار قبول نمی‌کنند بلکه قیام می‌کنند و نمی‌دهند آن را (پرچم قیام را) مگر به صاحب شما(امام زمان(ع))».(بحار الانوار، ج52، ص243، ح116 )
3 - یکی دبگر از نقش های مهم ایرانیان در ابتدای ظهور این است که خروج سید حسنی و خراسانی که در روایات به آنها اشاره شده است از ایران است بنابراین، موقعیت اجتماعی آن روز ایران حرکت به سوی حق طلبی و دعوت به آمادگی برای ظهور است..
4 - در برخی از روایات اهل بیت(ع) به حضور فعال عجم در سپاه  امام مهدی(ع) اشاره شده است. البته مقصود از عجم ملت‌های غیر عرب است، ولی به احتمال زیاد بیشترین مصداق آن در عصر ظهور، ایرانیان خواهند بود به ویژه که مرکز شیعه در ایران است.
مجموعه روایات وارده در مورد ایرانیان نشان می‌دهد که این گروه، زمینه‌سازان حکومت حضرت مهدی(ع) در جهان هستند و بیشترین تأثیر را در روند استقرار حکومت امام مهدی علیه السلام دارند، و در حقیقت حضرت مهدی(ع) به همراه یاران از جمله ایرانیان با دشمنان به مبارزه برمی‌خیزد.

اما این دلیل بر این نیست که محل سکنای حضرت در ایران باشد بلکه طبق روایات محل حکومت حضرت بعد از ظهور در کوفه است و از آنجا جهان را اداره می کند اما در زمان غیبت جای مشخصی که دائما آنجا باشد، برای امام گفته نشده است
اما در خصوص مسجد مقدس جمکران باید بگوییم که دستور ساخت این مسجد توسط خود امام مهدی (عج) و در عالم بیداری بوده است  که بر عهده  حسن بن مثله جمکرانی گذاشته شد.جهت اطلاع بیشتر به کتاب نجم الثاقب و تارخ قم مراجعه کنید
این مکان مانند دیگر مساجدی مانند مسجد سهله دارای مقام و جایگاه ویژه ای می باشد  همچنانکه در ابتدای حکومت پیامبر صلی الله علیه و آله مسجد، مکان تربیت نیروهاى مؤمن و مخلص، محل مشورت، و زمینه قدرت اسلام بود لذا در این زمان نیز مساجد بویژه مسجد جمکران نقش بسزایی در تربیت افراد دارد در این عصر ظهور، چون فتنه ها زیاد می شود، فساد جهانگیر می شود تمامی مکانها در اثر این فتنه ها و فسادها، آلوده می شوند، و کمتر جای  سالم در دنیا پیدا می شود. که محیط سالم داشته باشد.اما تنها مکانى که نسبت به سایر محیط ها سالم می ماند، مقدس مسجد است. که از فتنه ها  دور مانده است. و اگر کسى بخواهد در این عصر دین خود را حفظ کند و ایمان خود را تقویت کند و به درجه یقین برساند به این در مسجد میسر است و زمینه حرکت در مسیر دین در مسجد فراهم است. از طریق مسجد می شود با سیره و زندگى ائمه اطهار (ع) آشنا شد همچنین مسجد به عنوان یک نهاد سیاسی در   جامعه مطرح است و بهترین جا برای تبلیغ دین همچنانکه پیامبر(ص) مسجدالحرام را به عنوان یک سنگر تبلیغى خود انتخاب کرد و با ورود به مدینه نیز مسجد را بنا کرد و فعالیتهای تبلیغى و فرهنگى و اجتماعى و سیاسى خود را از آنجا شروع کرد لذامسجد جمکران نیز از این قاعده استثنائ نیست

با این مقدمه، اهمیت مسجد جمکران نیز در زمینه سازی ظهور  روش خواهد شد .

 

سوال 2 : خداوند كه برای همه زمان ها یك امام قرارداده تا مردم رو هدایت كنه چرا برای ما این كار رو نكرده و اگر جوابتون حضرت مهدی(عج) باید بگم امامی كه نه صداش رو میشنویم- نه می دونیم كجاست- نه پیغامی برامون داره- نه سئوالاتمون رو جواب می ده - چگونه امامی است كه فقط همش می شنویم بعضی ها می بیننش با هاش حرف می زنند و ... واقعاَ باید چكار كرد آیا به وجود این امام نمی شه شك كرد؟
جواب : اصل غیبت امام مهدی علیه السلام، یك كمبود برای انسان‏ها است كه از این جهت به خداوند شِكْوه می‏كنیم: "اللّهم انا نشكو الیك فقد نبینا و غیبة ولیّنا" كه عامل اساسی آن به خود ما انسان‏ها بر می‏گردد، اما با صرف از مسئله غیبت، اصل وجود او فواید و بركات بسیار دارد . یكی از اصول مسلم شیعه این است كه جهان هستی نباید خالی از حجت باشد حال با این وجود چگونه غیبت امام مهدی(ع) توجیه می گردد؟ در این باره می گوییم: نخست می بایست توجه كرد به این نكته كه از چه جهت وجود امام ضرورت دارد:
1ـ واسطة فیض و هدایت تكوینی الهی: وجود امام ضرورت دارد، چون واسطة فیض و هدایت تكوینی الهی است. اگر امام نباشد، فیض هستی قطع می گردد و جهان از هم می پاشد. محمد بن فضیل گوید: از امام هشتم(ع) پرسیدم: آیا روزی می رسد كه مردم بدون امام باشند؟  حضرت فرمود: نه. گفتم: از امام صادق(ع) روایت شده است كه اگر روزی زمین از وجود امام خالی باشد، زمین و بندگان مورد خشم خداوند قرار می گیرند، حضرت فرمود: نه، در این هنگام اصلاً زمین و بشری باقی نمی ماند، همه از بین می روند.كافی ، ج 1، ص 179.
بنابراین بدون وجود امام، واسطه فیض و هدایت تكوینی الهی باقی نمی ماند و در این صورت همه چیز نابود خواهد شد. هر چند در این دوره  امام از دیده ها پنهان است، ولی  وجود پرفیض او برقرار است و ما از این فیض بهره مندیم. امام صادق(ع) فرمود: "همان طور كه مردم از خورشید در پشت ابر بهره می برند، و وجود ابر نمی تواند مانع از فیض رسانی خورشید گردد، مردم در دورة غیب امام مهدی(عج) از وجود او بهره می برند و غیبت نمی تواند مانع از فیض رسانی و واسطه فیض و هدایت الهی گردد".
2ـ رهبری سیاسی اجتماعی: وجود امام ضرورت دارد، از این جهت كه می بایست رهبری سیاسی جامعه را در دست داشته باشد.
امروزه كسانی كه در دورة غیبت كبری به سر می برند از این وجه ضرورت امام محروم هستیم. البته نه تنها ما محروم هستیم، بلكه آن كسانی كه در دورة حضور امامان(ع) بودند نیز از این نعمت محروم بودند، چون بهره مندی از این نعمت به اوضاع و شرایط  اجتماعی بستگی دارد. تنها امام علی(ع) آن هم به مدت پنج سال و امام حسن(ع) به مدت شش ماه توانستند رهبری سیاسی را بر عهده بگیرند.
پس از این جهت فرقی بین زمان غیبت و حضور امام نیست. غیبت امام مهدی(عج) اگر مانع می شود تا مردم از رهبری سیاسی حضرت محروم گردند، اوّلاً این جریان مختص زمان غیبت نیست و ثانیاً به اوضاع اجتماعی بستگی دارد. اگر جامعه از این جهت پذیرا باشد، یكی از شرایط ظهور امام محقق شده است.
3ـ مفسر و مبین دین: وجود امام ضرورت دارد، به این جهت كه مفسِّر و مبیِّن دین است؛ تفسیری كه در آن خطایی وجود ندارد.  ایشان باید احكام دین را برای مردم بیان كند، چون تبیین و تفسیر او بی خطاء  و بدون اشتباه است.
بعد از پیامبر(ص) مسلمانان بیش از دو قرن و نیم از این نعمت بهره مند بودند؛ یعنی تا هنگام شهادت امام حسن عسكری(ع) ، یازده امام در صدد تبیین و تفسیر معصومانه از دین برآمدند و طرح اساسی از اسلام ناب محمدی (و مذهب تشیع) را پایه ریزی كردند و احادیثی كه در قالب چهارصد كتاب (اصول اربع مأه) توسط شاگردان آنان نوشته شده بودند، جمع آوری شد. افزون بر این كتاب ها، امامان(ع) توانستند شاگردانی مبرز و توانا برای دفاع از كیان عقیدتی و فقهی شیعه تربیت كنند. در این دورة  تقریباً مسئولیت تبیین دین یا بیان هدایت تشریعی به پایان راه خود رسید. آن چه گفتنی بود، گفته شد و اصول احكام بیان شد و آنان به شاگردان خود یاد دادند كه در فروع و فرعیات احكام چگونه از اصول بهره گیرند و در حوادث واقعه (مسائل جدید) به اجتهاد و استنباط احكام بپردازند. حال اگر احیاناً جایی نیاز به تبیین و تفسیر دین باقی باشد، مسئولیت این امور بر عهدة شاگردان امامان؛ یعنی عالمان با تقوا نهاده شده است. همان گونه كه از امام مهدی(عج) روایت شده است. "و أمّا الحوادث الواقعه فارْجعوا فیها إلی رُواة حدیثنا فإنّهم حجتی علیكم و أنا حجة الله علیكم؛ در حوادث واقعه به روات احادیث و عالمان دین رجوع كنید، چون آنان حجت من بر شما و من حجت خدا بر آنان می باشم".احتجاج، ص 28.
بنابراین در این دوره، مسئولیت و وظیفة امام در بُعد تفسیر دین و هدایت تشریعی به اتمام رسیده است و اگر با توجه به مقتضات زمان نیازی به تفسیر دین باشد، عالمان با تقوا با بهره گیری از اصول و كلیاتی كه امامان(ع) بیان داشته اند و در قالب اصول اربع مأه موجود است، این مسئولیت را عهده دار می گردند.
نكته پایانی اینكه شما می گویید این چگونه امامی است كه نمی شود او را دید و سؤالاتمان را از او بپرسم، دوست گرامی مگر در زمان حضور ائمه علیهم مانند امام كاظم علیه السلام  بخاطر جو خفقان، مردم می توانستند امام خود به راحتی ببینند و یا سوال كنند؟! در ثانی شما چه سوالی داشتید كه عالمان دین با تكیه بر قرآن و روایات نتواسته آند آن را جواب بدهند؟ ثالثا: قرار هم نیست كه سوالاتمان را فقط از امام بپرسیم حتی در زمان حضور ائمه علیهم السلام خود حضرات مردم را به علماء و یاران عالم خود  ارجاع می دادند.

منبع:http://shiaanswering.blogfa.com/post-95.aspx

 

در پناه حق



تاریخ : شنبه 23 خرداد 1394 | 02:30 ب.ظ | نویسنده : محمدعلی بیکی افین | نظرات


  • paper | رپورتاژ آگهی با کیفیت | فروش بک لینک دائمی
  • خرید رپورتاژ آگهی ارزان | فروش backlink